Crescent 425 fiskebåtsbygge

Här kommer lite bilder från mitt bygge av en renodlad sportfiskebåt utav det berömda skrovet från en Crescent 425. Likt många andra så har jag tagit inspiration från Tobias Fränstams YouTube serie “Vi bygger en fiskebåt (Crescent 425)“, men lagt min egen touch på bygget genom många timmars planering, skissning och research.

Efter en del spanande på blocket så hittade jag en Crescent 425 i närheten till ett rimligt pris. Precis som många andra gamla båtar som är skumfyllda så var skummet genomblött och tungt, det spelade dock ingen roll för min del då jag ändå tänkt riva ut all inredning och bygga upp den på nytt. Så här såg den ut när jag köpte den:

…och så här såg den ut efter all inredning var urkapad (multiverktyg fungerade suveränt till detta). Är man enbart ute efter en gigantisk chipsskål så är man klar vid det här steget, vill man ha en funktionsduglig båt så får man fortsätta lite till.

Sen var det dags att slipa rent den exponerade plasten för att kunna förstärka upp skrovet samt bygga en ny akterspegel.

För den nya akterspegeln så kostade jag på med björkplyfa som jag sågade ut till lämplig storlek. Denna fäste jag genom att plasta på 3 lager med glasfibermatta och sedan sätta press på skivan mot skrovet så att allt skulle härda ihop. Förutom tvingarna så tog jag även två reglar och skruvade in i akterspegeln genom befintliga hål för att få ordentlig press på den mot skrovet.

Efter detta så fortsatte jag med att förstärka upp skrovet på de renslipade områdena med två lager glasfibermatta (hade nog räckt gott och väl med ett lager). Jag plastade över akterspegeln för att gjuta in den i skrovet med 3-5 lager glasfibermatta, kommer inte ihåg exakt (tänk på att inte lägga mer än 2-3 lager åt gången för att det ska härda ordentligt). Jag fick även blanda till mikroglasballonger till en trögflytande konsistens och göra en ramp/avfasning runt akterspegeln för att lättare kunna gjuta in denna i skrovet.

Nu börjar det roliga, återuppbyggnad! Jag kapade till två plyfaskivor som kommer bli en del av aktertoften, men de kommer även att agera som förstärkning av akterspegeln då de är plastade direkt i skrovet. Ett tips för att fästa fristående skivor som dessa är att först fixera dem med glasfiberspackel, det blir då mycket enklare att plasta fast dem i skrovet.

Därefter så började jag lägga tvärgående stöd för att få en helt plan durk. Jag testade med lite olika dimensioner samt avstånd mellan dessa och landade på 28x120mm med ett avstånd på 30-40cm (tror jag), men det hade säkert fungerat lika bra med 28x70mm och något kortare avstånd mellan dessa. Jag valde att använda tryckimpregnerat virke, men hade jag gjort om det idag så hade jag istället valt obehandlat virke och sedan penslat på ett lager polyester för att spara lite vikt. Det hade inte gjort någon jättestor viktskillnad, men men, många bäckar små…

För att ha möjlighet att kunna dra kablage under durken till frontmonterad elmotor / ekolod i fören så monterade jag en slang.

Sedan kapade jag till plyfaskivorna till durken. Dessa penslade jag med polyester på undersidan, de större bitarna (som kommer vara de man går på) plastade jag även med ett lager glasfibermatta på undersidan så de skulle bli lite starkare. Dessa skivor skruvade jag sedan fast i de tvärgående stöden.

På undersidan durken gjorde även ett område nära aktertoften lite tjockare för att senare ha möjligheten att eventuellt montera en piedestalstol med en extern stolsbas, detta ger då en tjockare yta att skruva fast stolsbasen i.

Jag plastade sedan fast ytterkanten av durken i skrovet, vid gliporna mellan durken och skrovet så vek jag ner glasfibermattan så det blev som ett dike. När det hade härdat så blandade jag till mikroglasballonger och fyllde dessa diken så de blev i jämnhöjd med durken.

Slutligen så plastades hela durken och därmed var den klar.

Tillbaks till den tråkiga slipningen då det var dags att slipa bort resten av gelcoaten/topcoaten.

Här är bitarna till aktertoften tillkapade. Som extra stöd för aktertoften mot skrovet så sågade jag till klossar. För att fästa klossarna i rätt position så lade jag skivan på plats, skruvade fast klossarna i denna så de blev fixerade och sedan plastade jag fast klossarna i skrovet. När detta hade härdat kunde jag skruva ur skruvarna och ta bort skivan för vidare bearbetning.

Förvaringsutrymmen är ju viktigt i en fiskebåt, därför fick jag såga lite hål och installera luckor! Jag valde att köpa färdiga luckor (Tempress Cam Hatch 1317) istället för att bygga egna. Dessa luckor är vattentäta och håller att stå på.

Undersidan av skivan förstärkte jag upp och målade med topcoat. Detta för att det annars skulle bli väldigt svårt att komma åt och se något om dessa skulle målats efter den plastats fast.

För att få luckorna i jämnhöjd med resten av toften samt för att förstärka upp den (den svajade lite när jag stod och gungade på den) så valde jag att lägga ett lager plyfa till. Här tyckte jag även att jag fick till en fiffig lösning med kanaler runt luckan så vatten kan rinna bort ner på golvet och även direkt ner i motorbrunnen.

När jag plastade ovansidan av aktertoften så gjorde jag om kanalerna till tunnlar. För att komma åt att måla där inne så använde jag mig av en liten pensel, men det fungerar säkert lika bra med en piprensare.

Jag byggde även en liten hylla till att montera ekolod och lägga beten på.

Här har jag kapat till de tvärgående stöden för den främre toften / kastdäcket. Jag valde att göra ett öppet fack för förvaring istället för att använda mig av luckor här, dels för att jag gillade enkelheten i den lösningen men även för att lätt kunna få in längre föremål som paddlar och mätbrädor. Jag valde även att runda hålet till förvaringsutrymmet då jag tyckte det blev snyggt.

Sedan kapade jag till en plyfaskiva till toften samt skruvade och plastade fast stöden. Förutom de tvärgående stöden så gjorde jag även längsgående stöd, tveksam till att dessa tillförde så mycket stadga, men alltid något.

Innan jag plastade fast toften så passade jag även här på att måla insidan med topcoat då detta skulle bli bökigt att göra efter montering.

När främre toften var på plats så kunde jag bygga en plattform till en frontmonterad elmotor. Denna gjorde jag i dubbla plyfaskivor för att säkerställa att den ska tåla stora påfrestningar när elmotorn är monterad och man kör i grov sjö eller på guppiga vägar med trailern. Jag tog hjälp av ett tungt bilbatteri, en kloss samt ett par skruvar för att få den i rätt läge medans jag plastade fast den. Återigen så målade jag insidan med topcoat innan montering.

Och så här såg den ut när all överflödig glasfibermatta var bortslipad.

Jag plastade även igen hål från gamla årtullsfästen och lagade ett par sprickor som fanns i relingen. Glöm inte att borra upp sprickorna innan lagning, annars riskerar de att fortsätta spricka!

På insidan relingen så plastade jag fast klossar för att fästa trollingspöhållare i.

Därmed var all inredning uppbyggt. Nu börjar det likna en fiskebåt!

Givetvis så fick hela insidan sig sedan en färgklick! Jag använde mig även här av vit topcoat.

Sedan var det dags att vända på båten och göra i ordning utsidan. Den var i förvånansvärt bra skick, inga skador eller dåliga gamla lagningar.

Jag förberedde inför målning genom att slipa ner den tidigare färgen samt spackla igen ojämnheter med glasfiberspackel. Vid kölen så slipade jag ända ner till plasten och förstärkte den med en remsa glasfibermatta.

Vid målning av utsidan (med roller) så började jag med två lager epoxiprimer under vattenlinjen (syns lite dåligt på bilden).

Sedan målade jag hela utsidan med två lager vit polyuretanlack (också med roller).

Och här är resultatet! Jag åkte även iväg och köpte mig en sprillans ny trailer, det blev en BT600 från TK trailer!

Efter det så polerade jag upp de gamla handtagen och monterade dessa tillsammans med nya stävöglor, dyvika, relingslist och en temporär motor tills jag införskaffat mig en större. Även trailern fick sig lite uppgraderingar i form av en hållare till släpvagnskontakten, boat buckles och en gångramp (den finns dock ej med på dessa bilder).

Därmed så var själva båtbygget färdigt. Men i en riktig sportfiskebåt så behöver man ju ha lite extrautrustning och andra tillbehör, så här kommer lite bilder på saker jag gjort efter bygget.

Extrautrustning

Jag köpte ett par rullar med EVA matta som jag monterade på tofterna. Dessa gjorde att det blev lite mjukare att sitta/stå samt att det minskade halkrisken. Dessutom tyckte jag det blev riktigt snyggt med den grå kontrasten.

Lite andra tillbehör som ekolodshållare, mugghållare och en knap att fästa ankare i har också blivit monterat.

Vad blev bra / mindre bra?

Dimensioner på tofterna / kastdäcken

Jag funderade fler timmar än jag vågar erkänna på hur stora jag ville att kastdäcken skulle vara, men kom till slut fram till något som kändes lagomt. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd med måtten, eventuellt skulle jag kunna gjort det främre kastdäcket några centimeter kortare. Men det är gott om plats för en person att skutta runt där fram, det fungerar även att stå två personer och fiska där också om man vill.

Golvytan tycker jag blev bra, det är gott om plats att gå på samt förvara fiskeväskor, håv och annat bröte. Men jag skulle inte vilja ha en mindre golvyta, som jag sett andra har som byggt extremt stora kastdäck.

Aktertoften är tillräckligt stor för att kunna stå och fiska från bekvämt. Jag ville inte göra denna för stor så att jag skulle vara tvungen att luta mig bakåt för att nå handtaget när jag kör, det blir inte bekvämt för ryggen.

Motorbrunn

Aktertoften blev lite ivägen när man svänger åt ena hållet, vilket gör att det inte går att svänga fullt. Jag hade planerat att skaffa en motor där rorkulten sitter i mitten på motorn istället för på sidan som den gör på motorn på bilden, då hade inte detta varit ett problem.

För att åtgärda detta skulle jag kunna kapa ur toften lite där motorn tar i och sedan plasta igen hålet som blir. En annan lösning hade varit att bygga om akterspegeln för långriggad motor så att rorkulten hamnar ovanför toften. Men den lösningen jag lutar mest mot är att skaffa en jackplate och en långriggad motor, då blir inte toften ivägen när jag svänger samt att motorn kommer lite längre bak. Det är även en fördel att ha motorn lite längre bak om man tänkt använda en längre ekolodsgivare med side-imaging för att förhindra att motorn skuggar ekolodsbilden åt ena hållet.

Går det att få fisk från båten då?

Jajjamen! Här är en fin gös på strax över 5kg och 85cm som kom upp och hälsade på i båten.

10 thoughts on “Crescent 425 fiskebåtsbygge”

  1. Super snyggt bygge! Håller också på med just en crescent 425a. Undrar vad för mått du har på tofterna, samt hur stor golvytan är? 😀 Är mitt uppe i planering/uppbyggnadsfasan 😀

    1. Martin Högberg

      Tack! Lycka till med ditt bygge!
      Jag uppdaterade avsnittet “Dimensioner på tofterna / kastdäcken” i inlägget med en bild över måtten. Säg till om du funderar över några fler mått!

      1. Vart köpte du EVA mattan? Ser riktigt najs ut 😀 Sen tänkte jag på förtoften/kastdäcket. Känns det rymligt nog att fiska två personer där? För såg att du skrev att du eventuellt kunde tänka dig ett lite mindre mått där är det från perspektivet en person, eller två? 🙂

        1. Martin Högberg

          EVA mattan är faktiskt från Biltema. Jag hade inte höga förhoppningar på denna, men den har fungerat hur bra som helst och har inga tendenser till att släppa efter en hel säsongs hårdtestning. Tänk på att göra rent ordentligt med aceton innan applicering bara!
          Angående kastdäcket så känns det väldigt rymligt för en person, men fungerar klart till två också. När vi är tre personer i båten så brukar vi dock oftast stå en på aktertoften, en på förtoften och en på durken i mitten. Skulle jag fiska med två personer på främre kastdäcket ganska ofta så kanske jag skulle gjort det ca. 10cm längre, men det där med måtten är en svår balans och är nog lite individuellt vad man föredrar tror jag 🙂

          1. Låter najs då jag är inne på samma matta, kul att höra 😀 Hur är stabilitet när ni fiskat två i fram? Min tanke är att bygga lite högre kastdäck än du gjort men vill inte bygga för stort som du är inne på också, för att tappa stabiliteten xD Sååå jäkla svårt med måtten haha ;D

          2. Martin Högberg

            Har alltid haft en person på aktertoften när vi fiskat två personer, dels för att få bättre plats samt mer stabilitet. Står man båda två där framme utan att ha någon där bak så tror jag det kan bli ganska ostadigt (har dock inte testat detta).

  2. Snyggt! Är i startgroparna för samma båt… Hur tjock björkplyfa körde du? Vad kör du för motor? Jag vill att min ska bli hyfsat lätt, för att kunna kasta i lite olika sjöar. Så jag klurar på om en 9.9 (15hk) Tohatsu/Mercury kanske fungerar.

    1. Martin Högberg

      Tack! 12mm björkplyfa använde jag till akterspegeln. Jag kör för närvarande med en 9.9hk Yamaha som jag tagit bort spärren till gasreglaget på, så den kan ge lite extra (jag ska skaffa större motor någongång, men använder denna så länge då jag redan hade den). Denna motor räcker precis för att få upp båten i plan om jag är ensam, men det tar en liten stund. Jag skulle rekommendera minst 15hk om du vill kunna plana när du åker själv. Är man två eller fler så skulle jag nog tro att man bör gå upp till 20hk eller mer.

  3. Christopher

    Galet snyggt, vi ska dra igång vårt vinterprojekt här i dagarna och din båt är inspirationen.
    Du skriver att du kostade på dig 12mm björkplyfa till akterspegeln, är det samma plyfa till durk och kastdäck också?
    Hur många timmar skulle du säga att det tog dig att blir klar, en grov uppskattning 🙂

    1. Martin Högberg

      Tack, kul att höra!
      Det är bara till akterspegeln som jag använde mig av björkplyfa. Till resterande delar av bygget så har jag använt vanlig konstruktionsplyfa (12mm på den också).
      Oj… vågar inte uppskatta antalet timmar som det tog, men jag skulle tippa på att jag la ca 80% av all tid på att planera och fundera hur jag ville ha det. Skulle jag göra om det igen så skulle det gå betydligt mycket snabbare dock. Visst får man räkna med att lägga ner en del jobb, men bara man nötar på så går det relativt snabbt ändå.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top